نوروفیدبك نوعی بیوفیدبك است كه در آن از امواج مغزی به عنوان بازخورد استفاده میشود. بیوفیدبك یا پسخوراندزیستی با بكارگیری مفاهیمی از علوم مختلف در دهه 1950 مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج رواج یافت و نهایتاً در 1969 به این نام شناخته شد. ایدههای متعددی از علوم مختلف منجمله یافتههای مطالعاتی كه در زمینه شرطیسازی دستگاه عصبی خودكار مركزی، سایكوفیزیولوژی، رفتار درمانی، راهبردهای كنترل استرس، مهندسی پزشكی و سایبرنتیك انجام یافته به پرورش مدل كاربردی بیوفیدبك و شكلگیری آن به شكل امروزی كمك كرده است. اما اصلیترین حوزه تعریفكننده بیوفیدبك علم سایبرنتیك میباشد كه به طور مستقیم به تعریف پردازش اطلاعات و ارائة فیدبك در سیستمهای گوناگون میپردازد.
طبق یكی از اصول پایه سایبرنتیك، فرد نمیتواند متغیری را كنترل نماید مگر اطلاعات لازم از آن متغیر را دریافت نماید. این اطلاعات را فیدبك مینامند. اصل دیگری نیز بیان میدارد كه وجود بیوفیدبك یادگیری را ممكن میسازد. در بیوفیدبك كاربردی هدف اصلی بالابردن آگاهی شخص نسبت به آنچه در بدن و حتی مغزش به وقوع میپیوندد و افزایش قدرت كنترل بر آن است. با ارائه این تكنیك افراد فیدبكهای واضح و مستقیمی را از سیستم فیزیولوژیشان دریافت میدارند كه به آنها در كنترل عملكرد این سیستم كمك مینماید. در نوروفیدبک سنسورهایی كه الكترود نامیده میشوند بر روی پوست سر بیمار قرار میگیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیهسازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان میدهند. در این حالت پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزی شخص انجام میشود. به این شکل فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز و یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود میآید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی میکند تا با هدایت بازی یا فیلم، وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند (مثلاً اگر قرار است فرد موج آلفای خود را کاهش دهد بازی در صورتی پیش میرود که موج آلفا از یک حد مشخص شدهای کمتر باشد.
نوروفیدبک در واقع یک فرایند آموزشی است که در آن مغز خودتنظیمی را فرا میگیرد. در طول آموزش، فعالیت مغز توسط اداره هشیار و ناهشیار توجه كنترل میشود. یادگیری هشیارانه زمانی اتفاق میافتد كه فرد در مییابد كه چطور سیگنال فیدبك به توجه و وضعیت ذهنی او ارتباط پیدا میكند.
مزایای دوره:
مدرس: دکتر محمد علی نظری (دکترای نوروساینس از فرانسه و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز)
کاملاٌ عملیاتی و کاربردی
گواهی معتبر پایان دوره
دعوت به همکاری از افراد برگزیده
زمان 7 تا 9 مردادماه 1394
همراه با نهار و پذیرائی
هزینه 500 هزارتومان
با توجه به محدودیت ظرفیت خواهشمنداست در صورت تمایل هزینه مذکور را به شماره حساب 2114868469 جام بانک ملت به نام مرکز مشاوره توحید واریز نمائید و سپس با شماره 36264088-031 تماس حاصل فرمائید.
نوروفیدبک در واقع یک فرایند آموزشی است که در آن مغز خودتنظیمی را فرا میگیرد. در طول آموزش، فعالیت مغز توسط اداره هشیار و ناهشیار توجه كنترل میشود. یادگیری هشیارانه زمانی اتفاق میافتد كه فرد در مییابد كه چطور سیگنال فیدبك به توجه و وضعیت ذهنی او ارتباط پیدا میكند.
مزایای دوره:
مدرس: دکتر محمد علی نظری (دکترای نوروساینس از فرانسه و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز)
کاملاٌ عملیاتی و کاربردی
گواهی معتبر پایان دوره
دعوت به همکاری از افراد برگزیده
زمان 7 تا 9 مردادماه 1394
همراه با نهار و پذیرائی
هزینه 500 هزارتومان
با توجه به محدودیت ظرفیت خواهشمنداست در صورت تمایل هزینه مذکور را به شماره حساب 2114868469 جام بانک ملت به نام مرکز مشاوره توحید واریز نمائید و سپس با شماره 36264088-031 تماس حاصل فرمائید.
زمان انتشار : ۱۳۹۴/۴/۱۶