والدین نباید علاقه كودك نسبت به رایانه را سركوب كنند بلكه با جایگزین كردن برنامههای مناسب میتوان جایگاه رایانه را به عنوان یك وسیله مفید كمك آموزشی حفظ كرد. بازیهای رایانهای در كنار برخی جنبه های مثبتی كه ممكن است داشته باشد پیامدهای منفی نیز به جای می گذارد كه می توان به اتلاف وقت زیاد به دلیل درگیری با این بازیها اشاره كرد كه همین مسئله موجب ضعف حضور در اجتماع و فعالیتهای اجتماعی شده و مشكلاتی از قبیل گوشهگیری را به دنبال دارد.
همچنین آسیبهای چشمی، ایجاد بی تحركی، چاقی و افزایش وزن را از عوارض مهمی دانست كه به مرور زمان بازیهای رایانهای در كودكان ایجاد میكنند. از همه مهمتر محتوای این بازیهاست كه به دلیل جذاب شدن بازیها عموما از محتوای جنگی و خشن استفاده میشود كه خود میتواند موجب الگو برداری كودك از این رفتارها به عنوان یك رفتار و روش برخورددرروابط روزانه باافرادخانواده.همسالان.اولیای مدرسه و.......گردد و به تدریج قبح پرخاشگری در فرد شكسته شود.
تخیلی بودن ورای معمول برخی از بازیهای رایانهای به علت تقویت بیش از حد قدرت تخیل در كودك مورد نقد هستند چرا كه رشد نامتناسب قدرت تخیل نیز مشكل ایجاد خواهد كرد. تجربه هیجان بیش ازحد در حین بازی که میتواندبه علت ترس از باخت ویاسایرعوامل ذکر شده ایجاد گردد میتواند در نهایت به مشكلات خلقی و روحی در زندگی كودك تبدیل شود.
مغایرت فرهنگی بسیاری ازبازیهای رایانه ای موجوددربازار با فرهنگ ایرانی دانست یکی دیگرازجنبه های تامل است :برخی از بازیها رایانهای مسائل نامتناسب با فرهنگ ایرانی را آموزش می دهند. مسایلی که شاید کودک ماازلحاظ رشدی توانایی تجزیه وتحلیل انرا نداشته واز طرف دیگرعادی شدن وروزمرگی تصاویروصحنه های وجوددرسنینی که ازلحاظ رشدی برای وی متناسب نیست میتوانددراینده کودکمان ایجادمشکل نماید .
اختلال در عملكرد تحصیلی كودك به دنبال صرف وقت زیاد و خستگی روحی و جسمی نیز از دیگر پیامدهای استفاده مكرر از بازی رایانهای میباشد و با توجه به اینكه بی علاقگی نسبت به تحصیل، اختلال در تمركز و ... نتیجه بازی رایانهای در دراز مدت است و والدین باید در خصوص تعدیل استفاده كودكان از این نوع بازیها به عنوان سرگرمی نقش بیشتری را ایفا كنند. توصیه میگردد در طی سال تحصیلی باید در طول هفته وقت محدودی به این بازیها اختصاص یابد.
(اواخرهفته درحدروزی یک ساعت) همچنین بازیهای با محتوای آموزنده جایگزین بازیهای خشن و غیر اصولی شوند. در پایان بایستی یادآور شد: با توجه به كاربردهای مهم رایانه نباید علاقه كودك به آن را سركوب كرد بلكه با حذف بازیهای نامتناسب با فرهنگ و جایگزین كردن برنامههای مفید و آموزنده میتوان جایگاه رایانه را به عنوان یك ابزار مفید كمك آموزشی حفظ كرد.
مطالب مرتبط :